Een wereld waar vissen niet meer in bomen hoeven te klimmen

14:19 11 oktober in Blog

Eva Beun / Fysiotherapeut

Net als voor mijn vorige blog heb ik mij deze keer laten inspireren door twee filmpjes die de afgelopen periode via sociale media zijn verspreid.
Twee filmpjes waarin het onderwijs centraal staat. Vanuit ECO-Typing zijn wij van mening dat wij een mooie bijdrage kunnen leveren aan die doelgroep.

Wij gaan er vanuit dat iedereen uniek is en dat iedereen jong of oud, zijn of haar eigen handdruk heeft in deze wereld. De docent uit dit filmpje neemt dat heel letterlijk en heeft voor elke leerling een eigen welkom.

Zelfkennis – Zelfvertrouwen – Zelfsturing

Als we dan naar het onderwijs zelf kijken, hoe passen de ECO-Typing thema’s ‘Zelfkennis – Zelfvertrouwen – Zelfsturing’ in het hedendaagse schoolsysteem?

Op veel scholen wordt aangegeven dat er aandacht wordt besteed aan het stuk zelfvertrouwen. Weerbaarheidstrainingen, zelfvertrouwensoefeningen, groepsspelletjes en noem maar op. Maar missen we dan niet wat? Zou het hele onderwijssysteem niet nog mooier worden als we het kunnen laten aansluiten bij de leerlingen, ipv de leerlingen te laten aanpassen op de systemen? Ik denk dat wanneer we de leerlingen centraal kunnen zetten, hen in hun kracht kunnen zetten en ze laten aangeven wat ze nodig hebben er minder uitval zal zijn bij de leerlingen. Maar ook dat leerlingen met meer plezier en passie naar school gaan. Want waarom moeten we van alle leerlingen een gemiddelde leerling maken? Nee, iedere leerling is uniek, hoe jong ook.

Stap op de weg van succes!

Zelfkennis – Zelfvertrouwen – Zelfsturing

Elke unieke leerling heeft zijn/haar eigen plan en route nodig. Vraagt dit meer van de docenten? Nee dat denk ik niet. Leerlingen die met plezier en passie naar school gaan, worden bevlogen en vragen daardoor juist minder energie van de docenten. Trekken aan een dood paard, werken met ongemotiveerde leerlingen, dat zuigt energie van de docenten. Inmiddels is het zo dat 32% van alle (bevoegde) docenten in het middelbaar onderwijs van onder de dertig binnen vijf jaar stopt met lesgeven en ander werk gaat zoeken. Dat is toch zonde. Deze mensen hebben allemaal met een reden, hun passie, gekozen voor het vak van docent. Dat zij dan binnen vijf jaar van een koude kermis thuis komen, hun passie verliezen en uiteindelijk zelfs op zoek gaan naar een andere sector, vind ik best schrikken. Een vicieuze cirkel die wat ons betreft doorbroken kan worden. Hoe? Door de leerlingen centraal te zetten, door te kijken naar het onderwijssysteem en dit op de schop te nemen. Laat de leerlingen uitvinden wie zij zijn, waar ze goed in zijn, wat ze nodig hebben om beter te worden. Laten we van de zessen een acht maken, door de leerlingen aan te laten geven wat ze nodig hebben om beter te worden ipv te blijven hameren op wat er niet goed gaat. Want vissen hoeven toch niet in bomen te klimmen??

Zelfkennis – Zelfvertrouwen – Zelfsturing in het onderwijs, kan dat?

Ja dat kan!

Kijk voor de mogelijkheden bij aanbod/onderwijs

Voor meer informatie mail je naar info@eco-typing.nl of informeer via het contactformulier.